شنبه بیست و نهم شهریور ۱۴۰۴ | 0:17 | فرزانه || Farzaneh -
بخش سوم تحلیل:
۳. بینامتنی (Intertextuality)
فیلم آگاهانه از متون و آثار دیگه الهام میگیره یا با اونها دیالوگ برقرار میکنه:
- کمدی الهی دانته: نزول طبقه به طبقه دقیقاً شبیه نزول دانته به دوزخ و گذر از حلقههای جهنمه.
- اسطوره غار افلاطون: زنداننشینان به واقعیت بیرون آگاهی ندارن، حقیقت (آزادی) براشون یه داستان مبهمه.
- سینمای بونئل (سفره بورژوازی): نقد اشرافزدگی و فساد اخلاقی، مشابه سگ آندلسی و جذابیت پنهان بورژوازیه.
- سینمای بونگ جون هو (Parasite): همون تقابل طبقاتی، ولی این بار به شکل عمودی و وحشیانهتر.
- اسطورههای دینی:
- «پیام» در قالب کودک = اشاره به باورهای مسیحیت و ایده منجی آخر زمانیه.
- سقوط گورنگ به طبقات پایینتر = تمثیلی از فداکاری پیامبران یا قهرمانان شهادتطلبه.
.
💡 جمعبندی:
«پلتفرم» ترکیبی از وحشت روانشناختی، تمثیل سیاسی-اقتصادی و روایت اگزیستانسیالیستیه. از نظر سینمایی، قدرتش در مینیمالیسم فیزیکی و بیشینهگرایی مفهومیه: صحنهها سادهان اما هر جزئیات، بار نمادین داره.
این فیلم؛ هم، مثل یک تابلوی سورئال تاریک عمل میکنه و هم، مثل یک مقاله فلسفی میمونه، اما با چاقوی تیز خشونت برنده شده.